چک کردن گوشی در اواخرشب و تاثیر آن بر خواب!!!

mag_sleep_and_check_phone

خواب کافی، برای بازسازی بسیاری از فعالیت های بدن ضروری است. تا به حال تحقیقات زیادی در مورد چک کردن گوشی در ساعات پایانی شب (پیش از خواب) و تاثیر آن بر بدن، صورت گرفته است. در این تحقیقات نشان داده شده است که در اواخر شب، تابش نور آبی گوشی، تلویزیون، کامپیوتر و.. به چشم، از کیفیت خواب می کاهد و  فعالیت های روزانه را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

نور آبی خطرناک نیست و ما اغلب آن را از خورشید دریافت می کنیم. اما این نور هوشیاری ما را افزایش می دهد و موجب کم شدن ترشح ملاتونین (هورمون آزاد شونده دربدن برای داشتن خوابی با کیفیت) می شود. هنگامی که این نور در ساعات پایانی شب به چشم می خورد، بدن تصور می کند که هنوز روز است، به همین دلیل کیفیت و زمان خواب ما کاهش یافته و مشکلات خواب به تدریج به مشکلی جدی تبدیل می شود.

برای مقابله با این تاثیر منفی، به تازگی آزمایش جدیدی توسط پژوهشگران دانشگاه هیوستون آمریکا صورت گرفت که طی آن، به شرکت کنندگان عینک های ویژه ای با خاصیت فیلتر کردن نور آبی، داده شد. سپس از آنها خواسته شد که طبق روال معمول، پیش از خواب از گوشی خود استفاده کنند. نتیجه ی این تحقیق، سریعتر به خواب رفتن و تجربه ی خوابی بهتر و طولانی تر برای تمامی شرکت کنندگان بود.

پژوهشگران از این آزمایش دریافتند که سطح ملاتونین، هنگام استفاده از عینک های ویژه تا ۵۸ درصد افزایش یافته است. این میزان حتی بسیار بیشتر از آن چیزی است که با استفاده از داروهای شیمیایی تولید ملاتونین به دست می آید.

گفتنی است که کمپانی های فناوری نیز این موضوع را مد نظر قرار دادند و ویژگی” Night Mode ” را که تا حدودی از میزان نور آبی می کاهد، به دستگاه های خود اضافه کردند. در حال حاضر این ویژگی در سیستم عامل های iOS، macOS، ویندوز و اندروید در دسترس است اما فعال کردن حالت night mode نیز، تضمینی را برای خواب با کیفیت ارائه نمی دهد و شاید وقت آن رسیده باشد که هنگام شب، کمی زودتر دستگاه های الکترونیکی خود را کنار بگذاریم. اما اگر واقعا امکان ترک این عادت برای شما وجود ندارد، پیشنهاد می کنیم که از عینک های مهار کننده نور آبی استفاده کنید تا علاوه بر چک کردن گوشی خود در شب، از خواب مناسبی نیز بهره ببرید.

منبع: otaghkhabar24